Κυριακή 29 Ιουνίου 2014

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ!

 Αγαπητοί συνάδελφοι και συναδέλφισσες,
Σε μια εποχή αποδόμησης του εκπαιδευτικού συστήματος και απαξίωσης του ρόλου των εκπαιδευτικών ηθικά και οικονομικά από τη μια και από την άλλη με την κυοφορούμενη αξιολόγηση και την αποστολή των ονομαστικών καταστάσεων
των εκπαιδευτικών ...


... που έχουν υποπέσει σε πειθαρχικά παραπτώματα (και χωρίς μάλιστα να έχουν τελεσιδικήσει ) να χρησιμοποιούνται ως ο δούρειος ίππος, των επερχόμενων απολύσεων και της συρρίκνωσης του αριθμού μας ,εν ονόματι του << εξορθολογισμού και της αξιοκρατίας >> της δημόσιας διοίκησης και της <<δημοσιονομικής προσαρμογής>> που επιβάλουν οι επιταγές της ΤΡΟΙΚΑΣ , κάποιοι διευθυντές επικαλούμενοι την υπουργική απόφαση για το καθηκοντολόγιο του 2002, επιχειρούν από φέτος να μας επιβάλουν άτυπη αύξηση του διδακτικού μας ωραρίου ,με το πρόσχημα της αναπλήρωσης των κενών ,όταν απουσιάζουν συνάδελφοι , με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου (του σχολείου του Μνημονίου;) και μάλιστα να γίνεται προσπάθεια να παγιωθεί αυτή η τακτική αναπλήρωσης των κενών, όταν δεν είναι εφικτή η ανασύνταξη του ημερήσιου προγράμματος για την κάλυψη των κενών.
   Καταρχάς έχω να κάνω τις εξής επισημάνσεις:
• Το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι απαραβίαστο και καθορίζεται από το άρ. 14 παρ. 13 Ν. 1566/85 και άρ. 48 παρ. 3 Ν. 2413/96 (Φ.Ε.Κ. 124 Α') λαμβάνοντας υπόψη την ιδιότητα του εκπαιδευτικού (π.χ. ως διευθυντή σχολικής μονάδας), την οργανικότητα των σχολικών μονάδων και τα έτη υπηρεσίας τους.
• Επί των σχετικών διατάξεων εκδόθηκε η με αριθ. 204/2005 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, σύμφωνα με την οποία ως υπηρεσία για τον υπολογισμό του ωραρίου νοείται μόνο η εκπαιδευτική, αυτή που εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 6, παρ. 34 του Ν. 3027/2002, το οποίο αντικαταστάθηκε με το άρθρο 2 του Ν. 3687/2008.
• Ο Ν. 1566/85 κάνει σαφή διάκριση μεταξύ εργασιακού και διδακτικού ωραρίου, ορίζοντας με σαφήνεια ότι οποιαδήποτε απασχόληση στην τάξη εντάσσεται σε διδακτικό ωράριο. Κατά συνέπεια σε καμία περίπτωση δεν ευσταθεί ότι μπορεί συνάδελφος να «απασχολήσει» παιδιά στην τάξη στα
πλαίσια του εργασιακού του ωραρίου για να καλύψει το κενό συναδέλφου που απουσιάζει , αφού διαχωρίζεται με σαφήνεια η παροχή διδακτικού έργου και το είδος της εξωδιδακτικής απασχόλησης (Ν. 1566/85 άρθρο 13 παράγραφος 8 και άρθρο 14 παραγ. 20).
• Η απασχόληση των παιδιών δεν εντάσσεται ούτε στο διδακτικό έργο του εκπαιδευτικού ούτε στην εξωδιδακτική του απασχόληση, που καθορίζεται στην αρχή της σχολικής χρονιάς με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων η ανάθεση συγκεκριμένων εξωδιδακτικών καθηκόντων ανά εκπαιδευτικό.
• Πολλοί διευθυντές σχολείων επιχειρώντας να παρουσιαστούν νομότυποι (ξεχνώντας την εκπαιδευτική τους ιδιότητα αλλά συμπεριφερόμενοι μόνο ως τυφλά και πειθήνια όργανα άσκησης διοίκησης) επικαλούμενοι και ερμηνεύοντας κατά την εκτίμησή τους την παρακάτω υπουργική απόφαση, επιχειρούν να παραβιάσουν το υποχρεωτικό διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών, επιβάλλοντάς τους να καλύπτουν στο κενό τους ,το κενό συναδέλφου που απουσιάζει (σε νόμιμη άδεια) ,όταν δεν είναι εφικτή η ανασύνταξη του ημερήσιου προγράμματος και μάλιστα να μπουν σε τμήμα που δεν το έχουν στο ημερήσιο πρόγραμμα ή δεν το έχουν αναλάβει καθόλου κατά το τρέχον σχολικό έτος. (Υπενθυμίζουμε ότι η κατανομή των τμημάτων και των μαθημάτων γίνεται στην αρχή του σχολικού έτους με πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων).
• Σύμφωνα λοιπόν με την επικαλούμενη υπουργική απόφαση Φ. 3531/324/105657/Δ1/8.10.20002 ΥΠ.Ε.Π.Θ ΦΕΚ τ.Β 16-10-2002 <<Καθορισμός των ειδικότερων καθηκόντων και αρμοδιοτήτων των προϊσταμένων των περιφερειακών υπηρεσιών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης , των διευθυντών
και υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων και ΣΕΚ και των συλλόγων των διδασκόντων >> Στο άρθρο 36 παράγραφο 25 αναφέρεται << Οι εκπαιδευτικοί αντικαθιστούν εκπαιδευτικό ο οποίος λείπει και ανάλογα με την περίπτωση ή καλύπτουν το κενό ή απασχολούν τους μαθητές, σύμφωνα με τις υποδείξεις του Διευθυντή>>.
• Ενώ σύμφωνα με την ίδια υπουργική απόφαση Φ. 353/1/324/105657/Δ/8.10.2002 ΥΠ.Ε.Π.Θ ΦΕΚ τ.Β 1340 τ. Β άρθρο 29 : <<Καθήκοντα και αρμοδιότητες των Διευθυντών σε σχέση με το σύλλογο των Διδασκόντων >> παράγραφος 8 αναφέρεται: << Ο διευθυντής φροντίζει να καλύπτονται οι
διδακτικές ώρες σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικών, τροποποιώντας το ημερήσιο πρόγραμμα διδασκαλίας ή αναθέτοντας την κάλυψη του κενού σε διαθέσιμο εκπαιδευτικό>>.
• Η παραπάνω υπουργική απόφαση που αναφέρεται σε «απασχόληση» των μαθητών από διαθέσιμο εκπαιδευτικό είναι προδήλως παράνομη, αφού είναι αντίθετη με το Ν. 1566/85 άρ. 14 παρ. 13 και Ν. 2413/96 άρ. 48 παρ. 3 (Φ.Ε.Κ. 124 Α') που ορίζεται ρητά το υποχρεωτικό εβδομαδιαίο διδακτικό
ωράριο των εκπαιδευτικών και σε καμία περίπτωση δεν υπερτερεί του νόμου.
• Η συνεκφορά << διαθέσιμος εκπαιδευτικός >> (αλήθεια πολύ επίκαιρη η λέξη διαθεσιμότητα……. ) είναι γενική και αόριστη και επιδέχεται ποικίλες ερμηνείες. Δεν αναφέρει πουθενά ότι διαθέσιμος είναι ο εκπαιδευτικός που έχει τη συγκεκριμένη ώρα κενό , (διαθέσιμος –η-ο :αυτός που δεν υπόκειται σε δέσμευση , που μπορεί να διατεθεί ελεύθερα - λεξικό Μπαμπινιώτη) αλλά σύμφωνα και με την ερμηνεία του επιθέτου είναι αυτός, που μπορεί (διατίθεται ) να κάνει την αναπλήρωση επειδή, είτε δε συμπληρώνει το εβδομαδιαίο υποχρεωτικό ωράριό του (ο όρος <<διάθεση εκπαιδευτικών>> χρησιμοποιείται στην εκπαιδευτική νομοθεσία μόνο για συμπλήρωση ωραρίου ή για υπερωρία ), είτε μπορεί να κάνει αλλαγή-μετακίνηση της ώρας του μαθήματός του στο ωρολόγιο ημερήσιο πρόγραμμά του χωρίς να παραβιάζεται όμως το υποχρεωτικό εβδομαδιαίο διδακτικό του ωράριό (όπως ορίζει ο Ν. 1566/85 άρ. 14 παρ. 13).
• Είναι συνεπώς αυθαίρετη η ερμηνεία κάποιων διευθυντών ότι διαθέσιμος εκπαιδευτικός για την κάλυψη του κενού είναι γενικά και αόριστα όποιος έχει κενό τη συγκεκριμένη ώρα χωρίς να λαμβάνουν υπόψη όσα ορίζει ο Ν. 1566/85 άρ. 14 παρ. 13 περί υποχρεωτικού εβδομαδιαίου διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών.
• Συνεπώς σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού η αναπλήρωση των κενών ή η ανασύνταξη του προγράμματος να γίνεται όσο επιτρέπει το υποχρεωτικό ωράριο των εκπαιδευτικών που βρίσκονται στο σχολείο, διαφορετικά πρόκειται για καταστρατήγηση του διδακτικού τους ωραρίου και για υποχρεωτική υπερωρία (ο μόνος υπεύθυνος για την ανάθεση υπερωριών σε εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων. Σε άλλη περίπτωση μόνο με σύμφωνη γνώμη του ΠΥΣΔΕ μπορούν να ανατεθούν υπερωρίες εγγράφως και οριζόμενες συγκεκριμένα).
• Κανείς δεν υποχρεούται στα κενά του να «απασχολεί» με οποιοδήποτε τρόπο τμήματα, πέραν του υποχρεωτικού του διδακτικού ωραρίου. Εξάλλου τα κενά του εκπαιδευτικού στο ωρολόγιο πρόγραμμα εντάσσονται στο εργασιακό του ωράριο και αξιοποιούνται από τον ίδιο για διδακτική
προετοιμασία (προετοιμασία εποπτικών μέσων διδασκαλίας, φωτοτυπίες, διορθώσεις, προετοιμασία διαγωνισμάτων – τεστ ασκήσεων-τετραδίων, κ.α ), για ενημέρωση γονέων και κηδεμόνων, δικαιολόγηση απουσιών και για παροχή του συγκεκριμένου εξωδιδακτικού έργου που έχει αναλάβει, με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων στην αρχή της κάθε σχολικής χρονιάς.
• Οι συνάδελφοι καλούνται, εφόσον συμπληρώνουν το διδακτικό τους ωράριο, να αρνούνται την προφορική ανάθεση υποχρεωτικής κάλυψης κενού ή υπερωρίας, να μην εφαρμόζουν καμιά προφορική εντολή για κάλυψη ωραρίου πέραν του διδακτικού τους, και αν συμβεί αυτό, να ζητούν γραπτή εντολή, ώστε να μπορούν να προσβάλουν τη συγκεκριμένη παράνομη ανάθεση με κάθε τρόπο (συνδικαλιστικό, νομικό) και να μην την εφαρμόσουν.
• Εν κατακλείδι, δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να μένουμε αδρανείς στην καταστρατήγηση εργασιακών κεκτημένων που προστατεύονται από το νόμο αλλά όπου διαπράττονται να καταγγέλλονται στο αρμόδιο συλλογικό συνδικαλιστικό όργανο.
Σας παρακαλώ όπως επιληφθείτε του θέματος ,ως αρμόδιο συλλογικό συνδικαλιστικό όργανο και να προβείτε σε ανακοινώσεις καταγγελίας τέτοιων διοικητικών πρακτικών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου