Τρίτη 24 Ιουνίου 2014

Κομισιόν: Οι αυξήσεις στα δίδακτρα δεν σημαίνουν και υψηλότερη ποιότητα!


Κομισιόν: Οι αυξήσεις στα δίδακτρα δεν σημαίνουν και υψηλότερη ποιότηταΧωρίς απαραίτητα καλύτερες υπηρεσίες, αύξηση διδακτικού προσωπικού και εκσυγχρονισμό προγραμμάτων είναι τα δίδακτρα στα δημόσια πανεπιστήμια αναφέρει σε μελέτη της η Κομισιόν και επισημαίνει ότι εκείνοι που πλήττονται περισσότερο από τις μεγάλες αυξήσεις στα δίδακτρα καθώς ελαττώνονται οι εγγραφές είναι οι φοιτητές μεγαλύτερης ηλικίας.

Στην έκθεση επισημαίνεται ότι "για τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η καθιέρωση διδάκτρων συνήθως αυξάνει το συνολικό ύψος των πόρων τους. Ωστόσο, τα νέα έσοδα από τα δίδακτρα δεν επενδύονται πάντοτε με τρόπους που βελτιώνουν άμεσα την εμπειρία των φοιτητών, όπως σε πρόσθετες θέσεις διδακτικού προσωπικού".
Ειδικότερα δεν φαίνεται να βοηθούν τα συστήματα των δημόσιων πανεπιστημίων να ανταποκριθούν καλύτερα στη μεταβαλλόμενη ζήτηση (για παράδειγμα, με την ανάπτυξη νέων τύπων προγραμμάτων): πολλοί άλλοι παράγοντες, μεταξύ άλλων, η παράδοση, το κύρος και οι κανόνες εγγραφής, επηρεάζουν τις δυνατότητες και τον τρόπο δράσης των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων".
Παράλληλα, όπως επισημαίνει, η εμπειρία μετά την πιο πρόσφατη αύξηση των διδάκτρων στη Βρετανία, είναι ότι οι μεγάλες αυξήσεις στα δίδακτρα μειώνουν τις εγγραφές μεγαλύτερων σε ηλικία φοιτητών, αν και είναι ακόμη πολύ νωρίς για να εκτιμηθούν οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις.

Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με τη μελέτη, τα αυξημένα δίδακτρα, όταν συνδυάζονται με την οικονομική υποστήριξη των φοιτητών, δεν έχουν γενικά αρνητικό αντίκτυπο για τις εγγραφές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ακόμη και μεταξύ των φοιτητών από χαμηλότερες κοινωνικοοικονομικές ομάδες, εκτός εάν το μέγεθος της αύξησης είναι εξαιρετικά σημαντικό.
Η έκθεση υπογραμμίζει ότι οι υποτροφίες και/ή τα δάνεια είναι ζωτικής σημασίας για την εξουδετέρωση των αρνητικών συνεπειών της εισαγωγής διδάκτρων ή της αύξησης των διδάκτρων στις εγγραφές στο πανεπιστήμιο, ιδίως για ευάλωτες ομάδες.

Όταν τα δίδακτρα διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη χρηματοδότηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ιδίως στη Βρετανία, τον Καναδά και τη Νότια Κορέα όπου τα δίδακτρα είναι τα υψηλότερα), η ύπαρξη συστημάτων υποστήριξης των φοιτητών περιορίζει τις επιπτώσεις στους φοιτητές μέσω υποτροφιών, φορολογικών πλεονεκτημάτων και/ή δανείων με ευνοϊκούς όρους εξόφλησης.
Η μελέτη, που χρηματοδοτήθηκε από την Επιτροπή και εκπονήθηκε από ανεξάρτητους ερευνητές, ανέλυσε τις επιπτώσεις των μεταβολών των διδάκτρων σε εννέα χώρες με διαφορετικά μοντέλα χρηματοδότησης τα τελευταία 15 χρόνια (Αυστρία, Καναδάς, Βρετανία, Φινλανδία, Γερμανία, Ουγγαρία, Πολωνία, Πορτογαλία και Νότια Κορέα).

Πηγή: Newsroom enet.gr, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου