Δευτέρα 18 Αυγούστου 2014

Η Παιδεία αναστενάζει με «Αθηνά» και με σπατάλες.


Η Παιδεία αναστενάζει με «Αθηνά» και με σπατάλεςΟ στόχος να εξοικονομηθούν 50 εκατ. ευρώ μέσω συγχωνεύσεων στα ΑΕΙ είναι άπιαστος – Η γκρίνια για τα μηδαμινά οικονομικά οφέλη από την αξιολόγηση και το σπάταλο «Διόφαντος».

της Μάρνυ Παπαματθαίου
Από το σχέδιο «Αθηνά» για την αναδιάρθρωση των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ της χώρας δεν εξοικονομήθηκε ούτε ένα ευρώ! Και αυτό ενώ η κυβέρνηση στόχευε να κάνει οικονομία της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ με το περίφημο σχέδιο που ανακάτεψε επί έναν χρόνο τα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας, αφήνοντας σε δεύτερο πλάνο την ομαλή ακαδημαϊκή λειτουργία και τους στρατηγικούς σχεδιασμούς τους. Την αποκάλυψη αυτή έκανε, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρας στην πρόσφατη σύσκεψη που έγινε στο Μέγαρο Μαξίμου για τα οικονομικά των ΑΕΙ, παρουσία του πρωθυπουργού κ. Αντ. Σαμαρά και του αντιπροέδρου της κυβέρνησης κ. Ευ. Βενιζέλου.
Τόση φασαρία για κέρδος 100 ευρώ!

«Το σχέδιο "Αθηνά" ξεκίνησε με σωστά βήματα, αλλά στην πορεία ελήφθησαν πολιτικές αποφάσεις που επηρέασαν το αποτέλεσμα» λέει σήμερα μιλώντας στο «Βήμα» ο πρόεδρος της Αρχής για την αξιολόγηση των ανωτάτων ιδρυμάτων (ΑΔΙΠ) κ. Ευάγγελος Κουφουδάκης. «Εμείς θέσαμε κάποια κριτήρια για το πώς πρέπει να αξιολογηθούν τα τμήματα των ΑΕΙ. Αυτά ελήφθησαν υπόψη σε κάποια τμήματα, σε άλλα όμως όχι» συνεχίζει.

«Δεν θα υπάρξει "Αθηνά" Νο 2, υπάρχει μόνο η οικονομική κρίση και ο κ. Σταϊκούρας»
σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Κουφουδάκης. «Τα ιδρύματα θα πρέπει να ξανασκεφτούν μόνα τους την πορεία και τους στόχους τους και το ποια τμήματά τους θα πρέπει να λειτουργήσουν και ποια να κλείσουν».

Πάντως, όπως φανερώνουν τα στοιχεία, η «Αθηνά» αποδείχθηκε σε μεγάλο βαθμό μια πολιτική «φούσκα». Στο Πανεπιστήμιο Αθηνών δεν έκλεισε κανένα τμήμα, ούτε περιορίστηκαν τα οικονομικά του· το ίδιο και στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σε άλλα, όπως το Δημοκρίτειο Θράκης, έγινε οικονομία... 100 ευρώ. Τόσο κέρδισε το πανεπιστήμιο από τη σύμπτυξη των Τμημάτων Πολιτικής Οικονομίας και Κοινωνικής Διοίκησης που κράτησαν τους ίδιους καθηγητές, αλλά δεν έχουν πλέον πρόεδρο, ο οποίος λάμβανε επίδομα 100 ευρώ για τη θέση του.

«Σε εμάς δεν έκλεισε κανένα τμήμα»
λέει ο απερχόμενος πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Πάρις Τσάρτας. «Το να κλείσει κάτι από μόνο του δεν αλλάζει τα οικονομικά δεδομένα αφού οι υποδομές του μεταφέρονται. Σε κάποιες περιπτώσεις δε τα κόστη αυξήθηκαν από τις μεταφορές των τμημάτων. Εμείς έχουμε τμήματα που έχουν συνενωθεί με ίδιο αριθμό συναδέλφων και φοιτητών» καταλήγει ο κ. Τσάρτας.

Ο πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Κωνσταντίνος Γάτσιος που αναλαμβάνει την προεδρία της Συνόδου Πρυτάνεων από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο αναρωτιέται μιλώντας στο «Βήμα»: «Σε τι ποσό υπολογίζεται το κόστος το οποίο επέφερε αναιτίως στα δημόσια πανεπιστήμια επί έναν χρόνο η κυβερνητική προχειρότητα; Ολα αυτά και πολλά άλλα καταδεικνύουν την αποτυχία του υπάρχοντος μοντέλου που θέλει τα δημόσια πανεπιστήμια να αποτελούν παραρτήματα του υπουργείου Παιδείας». Και ο κ. Γάτσιος προτείνει: «Οι αρχές που θα πρέπει να διέπουν τις σχέσεις Πολιτείας και πανεπιστημίων οφείλουν να είναι αυτές της αξιολόγησης, χρηματοδότησης και πλήρους αυτοτέλειας αντί αυτών της εξάρτησης και του ασφυκτικού γραφειοκρατικού ελέγχου που ισχύουν έως σήμερα».

Ακριβό μου... ινστιτούτο

Μια κακή περίπτωση διαχείρισης και κατάργησης οργανισμών θεωρείται από κύκλους του υπουργείου Οικονομικών η περίπτωση του Ινστιτούτου «Διόφαντος», η λειτουργία του οποίου έχει εκτοξεύσει τους προϋπολογισμούς του υπουργείου Παιδείας χωρίς να υπάρχουν ορατά αποτελέσματα από τη λειτουργία του.

Το Ινστιτούτο αντικατέστησε τον Οργανισμό Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων (ΟΕΔΒ) του υπουργείου Παιδείας, κάτι που εκ των υστέρων φαίνεται ως λάθος κίνηση καθώς ο Οργανισμός λειτουργούσε επί σειρά ετών χωρίς σοβαρά προβλήματα και χωρίς να επιβαρύνει τα οικονομικά του κράτους. Αντιθέτως, ο «Διόφαντος» αναμένεται τώρα ότι θα οδηγηθεί σε μεγάλη μείωση του προϋπολογισμού του ώστε να μη λειτουργεί σε βάρος άλλων οργανισμών του υπουργείου Παιδείας.

Το νέο Ινστιτούτο έχει στην ευθύνη του «να οργανώνει, να συντονίζει και να υλοποιεί τη διαδικασία παραγωγής και διανομής των διδακτικών βιβλίων σε όλα τα δημόσια σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας, καθώς και σε ελληνικά σχολεία του εξωτερικού βάσει υπουργικών αποφάσεων του υπουργού Παιδείας».


Τα σχέδια

Διαβουλεύσεις για καταργήσεις και συγχωνεύσεις
Πέρυσι με το σχέδιο «Αθηνά» ο χάρτης της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας επανασχεδιάστηκε ύστερα από συσκέψεις και συνεχείς εναλλαγές αποφάσεων. Τμήματα, δε, «σβήνονταν» την τελευταία στιγμή και άλλα «επανέρχονταν» μυστηριωδώς έπειτα από διαβουλεύσεις με τοπικούς παράγοντες αλλά και βουλευτές των κομμάτων της κυβέρνησης που έβλεπαν τα πράγματα... διαφορετικά από την τότε ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Τελικά προέκυψαν 405 τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ έναντι 534 που λειτουργούσαν ήδη.

Καταργήθηκαν ή συγχωνεύτηκαν εν τέλει μετά τις αλλαγές στο σχέδιο «Αθηνά» 129 τμήματα, ενώ σε καθεστώς μεταβατικότητας, δηλαδή σε λειτουργία ως την αποφοίτηση των εισαχθέντων 2012-2013, τέθηκαν 26 (κυρίως τμήματα εμπορίας, διαφήμισης, αρχιτεκτονικών ειδικοτήτων κ.ά. των περιφερειακών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων).

Πέρυσι το υπουργείο Παιδείας υπολόγιζε ότι από τους περίπου 250.000 ενεργούς φοιτητές των ΑΕΙ θα απαιτηθεί με τις αλλαγές που έγιναν η μετακίνηση 18.000 ατόμων εντός των περιφερειών που φοιτούσαν ως πέρυσι. Δηλαδή, για παράδειγμα, από τα Γρεβενά στην Καστοριά και από τη Θεσσαλονίκη στις Σέρρες ή από την Αμαλιάδα στην Πάτρα.


Μύθοι και αλήθειες

Το πραγματικό κόστος των «μη ενεργών»

Οπως συνηγορούν όλες οι πλευρές, οι λεγόμενοι «αιώνιοι» φοιτητές δεν επιβαρύνουν οικονομικά κανένα ίδρυμα, καθώς έχουν απολέσει κάθε φοιτητικό προνόμιο: σίτιση, στέγαση, συγγράμματα, πάσο. Γιατί λοιπόν γίνεται τόσος λόγος; Ο κ. Α. Λοβέρδος προτάσσει με δηλώσεις του «την άνευ λόγου και νοήματος γραφειοκρατία», την αποσυμφόρηση δηλαδή των γραμματειών. Μία ακόμη παράμετρος είναι ότι η συσσώρευση μη ενεργών φοιτητών «μετράει» αρνητικά στους ποιοτικούς δείκτες που χρησιμοποιούν οι εξωτερικοί αξιολογητές. «Τα καθαρά μητρώα των τμημάτων θα μας επιτρέπουν τον καλύτερο προγραμματισμό μαθημάτων και εξετάσεων, αλλά θα τονώσουν και την αξιοπιστία μας» λέει στο «Βήμα» ο κ. Θ. Φορτσάκης. Οπως εξηγεί, η διάθεση των ευρωπαϊκών πόρων είναι συνδεδεμένη με τον αριθμό των φοιτητών, όμως «οι συνάδελφοί μας δεν μας εμπιστεύονται και αυτό δημιουργεί κωλύματα».

Πηγή: tovima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου