Ημερίδα για εκπαιδευτικούς με θέμα "Η μελέτη της σύγχρονης
ιστορίας και η περίπτωση της διδασκαλίας του Ολοκαυτώματος" θα
πραγματοποιηθεί την Τετάρτη, 24 Σεπτεμβρίου 2014, στις 7 μ.μ., στον
ΠΟΛΥΧΩΡΟ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ (Ιπποκράτους 118, Αθήνα) με αφορμή το βιβλίο "Μια
μπαλάντα για τη Ρεβέκκα" της Μαρούλας Κλιάφα.
Η διδακτική του Ολοκαυτώματος έχει απασχολήσει εκπαιδευτικούς και παιδαγωγούς σε ολόκληρο τον κόσμο, έχει ενταχτεί στα προγράμματα σπουδών πολλών ΑΕΙ και η διεθνής βιβλιογραφία είναι εξαιρετικά εκτεταμένη.
Το Ολοκαύτωμα αποτελεί διαχρονικό μάθημα κοινωνικής και πολιτικής συνείδησης και μόνο μέσα από τη σύνδεσή του με την άμεση καθημερινή εμπειρία των μαθητών μπορεί να λειτουργήσει ως τέτοιο. Μόνο μέσα από τη σταθερή και επαναλαμβανόμενη σύνδεση του διωγμού και της εξόντωσης των Εβραίων με τα διαχρονικά κηρύγματα μίσους και αποκλεισμού μπορεί ο μαθητής να αντιληφθεί τα πραγματικά αποτελέσματα της μισαλλοδοξίας και της μη ανεκτικότητας στις σύγχρονες κοινωνίες. Κάθε πρόταση διδασκαλίας θα πρέπει αφενός να συναρτά τη συγκινησιακή φόρτιση με την ιστορική κατανόηση και την αντίληψη του ιστορικού βάθους των γεγονότων, αφετέρου να μπορεί να μεταφέρει τον μαθητή από το τότε στο τώρα και από το ειδικό στο γενικό.
Αν δεχτούμε λοιπόν ότι η διδασκαλία του Ολοκαυτώματος αποτελεί τμήμα της ευρύτερης παιδείας μας γιατί επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τον κόσμο και τις αξίες που μεταδίδουμε στις επόμενες γενιές και ότι δεν συνδέεται αποκλειστικά με το μάθημα της Ιστορίας, μυθιστορήματα όπως το Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα δίνουν την ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς να αναφερθούν σε ηθικά, ιδεολογικά και πολιτικά διλήμματα που ανακύπτουν καθημερινά και να αποτελέσει προέκταση της επικαιρότητας και αντίβαρο στον ρατσισμό, την ξενοφοβία και την επιθετικότητα προς τις μειονότητες.
Πώς λοιπόν αυτό το γεγονός μπορεί να γίνει αντικείμενο διδασκαλίας στο ελληνικό σχολείο; Ποιο αφηγηματικό ή λογοτεχνικό κείμενο, ποιες πηγές, ποια διδακτική προσέγγιση θα χρησιμοποιηθούν και ποιοι θα είναι οι στόχοι αυτής της διδασκαλίας;
Την ημερίδα μας θα απασχολήσουν οι εξής άξονες:
• Γιατί πρέπει να διδάξω το Ολοκαύτωμα;
• Τι πρέπει να διδάξω σχετικά με το Ολοκαύτωμα;
• Πώς πρέπει να το διδάξω;
Η ημερίδα απευθύνεται σε εν ενεργεία εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά και σε όσους έχουν έντονες ανησυχίες γύρω από το συγκεκριμένο θέμα. Οι συμμετέχοντες θα φύγουν με ιδέες και τρόπους για το πώς μπορούν να ενθαρρύνουν τους μαθητές τους να προβληματιστούν πάνω στα ηθικά και πνευματικά ζητήματα που θέτουν τα γεγονότα του Ολοκαυτώματος, και πώς αυτά εφαρμόζονται στον σύγχρονο κόσμο.
Πού: Στον ΠΟΛΥΧΩΡΟ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ (Ιπποκράτους 118, Αθήνα)
Πότε: Τετάρτη, 24 Σεπτεμβρίου 2014, 19:00-21:00
Εισηγητές: Μαρία Ρεπούση, Καθηγήτρια Ιστορίας και Ιστορικής Εκπαίδευσης στο ΑΠΘ-βουλευτής Α΄ Πειραιά της ΔΗΜΑΡ, Ευαγγελία Κουνέλη, Διδάκτωρ Διδακτικής της Ιστορίας-Σχολική Σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης,Βασιλική Σακκά, Σχολική Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Βασίλης Λουλές, σκηνοθέτης.
Θα προβληθούν αποσπάσματα του πολυβραβευμένου ντοκιμαντέρ Φιλιά εις τα παιδιά του Βασίλη Λουλέ.
Παρεμβαίνει και συντονίζει η συγγραφέας και κριτικός παιδικής λογοτεχνίας Μαρίζα Ντεκάστρο.
Αντί εισιτηρίου απαιτείται κατά την προσέλευση των συμμετεχόντων η αγορά του βιβλίου Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα (λιανική τιμή: 9,90 €, εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ).
Όσοι ενδιαφέρεστε να παρακολουθήσετε, δηλώστε συμμετοχή στο e-mail: polychoros@metaixmio.gr, σημειώνοντας τα προσωπικά σας στοιχεία (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνα επικοινωνίας, e-mail, επάγγελμα και ειδικότητα) και την ένδειξη ΕΠΙΘΥΜΩ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΩ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ). Όσοι ειδοποιηθούν ηλεκτρονικά για τη συμμετοχή τους θα πρέπει να μας επιβεβαιώσουν την κράτηση της θέσης έως την ημερομηνία που θα τους ανακοινωθεί. Στο τέλος της ημερίδας θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης στους εκπαιδευτικούς, εφόσον ζητηθεί κατά τη δήλωση συμμετοχής.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ "Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα"
Ξημέρωμα 28ης Οκτωβρίου 1940. Η Ρεβέκκα, μια νεαρή εβραιοπούλα, χάνει την πρώτη μέρα του πολέμου, εξαιτίας μιας αμυγδαλίτιδας, και παίρνει μια σημαντική απόφαση: να είναι παρούσα σε όλες τις μεγάλες στιγμές που έρχονται. Την εφηβεία της σημαδεύουν γεγονότα συνταρακτικά: διώξεις και φυλακίσεις, μα και πράξεις αντίστασης. Συνθήματα, διαδηλώσεις, φιλίες και προδοσίες, νεανικά χτυποκάρδια, όνειρα και επώδυνοι αποχωρισμοί.
Τα πρόσωπα που κινούνται γύρω από την ηρωίδα, η τραγική Ελένη-Εσθήρ, ο ξεπεσμένος γαιοκτήμονας Χριστόφορος, ο ιδεαλιστής Αντρίκος, ο δωσίλογος Εμμανουήλ, ο καπετάν Κόζιακας, ο τρυφερός και ταλαντούχος Κωνσταντίνος και πολλοί άλλοι, ζωντανεύουν την πιο σκληρή και συνάμα ηρωική εποχή της νεότερης ιστορίας μας, φέρνοντας στο προσκήνιο γεγονότα άγνωστα σε πολλούς.
Ένα βιβλίο μυθοπλασίας που διατρέχει την Κατοχή, περιγράφοντας ταυτόχρονα το εσωτερικό ταξίδι της ηρωίδας προς την ενηλικίωση. Ένα βιβλίο που με την πλοκή του θα συναρπάσει και με την αλήθεια του θα συγκινήσει όχι μόνο τα παιδιά αλλά και τους ενήλικους αναγνώστες.
Θα βρείτε ΕΔΩ εκπαιδευτικό υλικό για το βιβλίο για την καλύτερη αξιοποίησή του στην τάξη.
ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Συνήθως το μάθημα της ιστορίας στο σχολείο δεν είναι ιδιαίτερα συμπαθητικό. Όμως διαβάζοντας την Μπαλάντα για τη Ρεβέκκα απόκτησα με ευχάριστο τρόπο γνώσεις για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μου δόθηκαν ερεθίσματα να αναζητήσω πληροφορίες για τις διώξεις των Εβραίων από τους Ναζί και το Ολοκαύτωμα.
Κατερίνα Γκότσιου, μαθήτρια της Γ΄ τάξης του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων
Με φόντο τις αναζητήσεις της εφηβείας, η νεαρή εβραιοπούλα ζει την ταραγμένη εποχή με τη διπλή της ταυτότητα και προσπαθεί να επιβιώσει στη λαίλαπα του πολέμου. Ένα συγκινητικό μυθιστόρημα το οποίο αναφέρεται με λεπτότητα σε θέματα που για χρόνια ήταν ταμπού στην Ελλάδα.
Μαρίζα Ντεκάστρο, ΤΑ ΝΕΑ
Η Μαρούλα Κλιάφα συντηρεί μνήμες από ένα καλό, σπαρταριστό και κάποτε σπαρακτικό, εντέλει πιστό στη ζωή νεανικό μυθιστόρημα.
Ελένη Σαραντίτη, www.diastixo.gr
Το εν λόγω μυθιστόρημα είναι γερά στερεωμένο στην πραγματικότητα της τότε εποχής και άρα συνιστά έναν χρήσιμο και ταυτόχρονα «ελκυστικό» οδηγό στα οδυνηρά εκείνα συμβάντα. Η Μαρούλα Κλιάφα, παλαιά γνώριμη και βραβευμένη συγγραφέας, παραδίδει ένα αναγκαίο για τους σημερινούς νέους βιβλίο, ευρισκόμενη στην «προνομιακή» θέση, αφενός να έχει ζήσει η ίδια την Κατοχή στη Θεσσαλία, και αφετέρου να έχει μελετήσει, με αφορμή και το παρόν βιβλίο, τις ιστορικές πηγές και μαρτυρίες αλλά και την ιουδαϊκή κουλτούρα. «Τίποτα καλό δεν βγαίνει χωρίς παίδεμα».
Σταυρούλα Γ. Τσούπρου, Η ΑΥΓΗ
Πηγή: tvxs.gr
Η διδακτική του Ολοκαυτώματος έχει απασχολήσει εκπαιδευτικούς και παιδαγωγούς σε ολόκληρο τον κόσμο, έχει ενταχτεί στα προγράμματα σπουδών πολλών ΑΕΙ και η διεθνής βιβλιογραφία είναι εξαιρετικά εκτεταμένη.
Το Ολοκαύτωμα αποτελεί διαχρονικό μάθημα κοινωνικής και πολιτικής συνείδησης και μόνο μέσα από τη σύνδεσή του με την άμεση καθημερινή εμπειρία των μαθητών μπορεί να λειτουργήσει ως τέτοιο. Μόνο μέσα από τη σταθερή και επαναλαμβανόμενη σύνδεση του διωγμού και της εξόντωσης των Εβραίων με τα διαχρονικά κηρύγματα μίσους και αποκλεισμού μπορεί ο μαθητής να αντιληφθεί τα πραγματικά αποτελέσματα της μισαλλοδοξίας και της μη ανεκτικότητας στις σύγχρονες κοινωνίες. Κάθε πρόταση διδασκαλίας θα πρέπει αφενός να συναρτά τη συγκινησιακή φόρτιση με την ιστορική κατανόηση και την αντίληψη του ιστορικού βάθους των γεγονότων, αφετέρου να μπορεί να μεταφέρει τον μαθητή από το τότε στο τώρα και από το ειδικό στο γενικό.
Αν δεχτούμε λοιπόν ότι η διδασκαλία του Ολοκαυτώματος αποτελεί τμήμα της ευρύτερης παιδείας μας γιατί επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τον κόσμο και τις αξίες που μεταδίδουμε στις επόμενες γενιές και ότι δεν συνδέεται αποκλειστικά με το μάθημα της Ιστορίας, μυθιστορήματα όπως το Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα δίνουν την ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς να αναφερθούν σε ηθικά, ιδεολογικά και πολιτικά διλήμματα που ανακύπτουν καθημερινά και να αποτελέσει προέκταση της επικαιρότητας και αντίβαρο στον ρατσισμό, την ξενοφοβία και την επιθετικότητα προς τις μειονότητες.
Πώς λοιπόν αυτό το γεγονός μπορεί να γίνει αντικείμενο διδασκαλίας στο ελληνικό σχολείο; Ποιο αφηγηματικό ή λογοτεχνικό κείμενο, ποιες πηγές, ποια διδακτική προσέγγιση θα χρησιμοποιηθούν και ποιοι θα είναι οι στόχοι αυτής της διδασκαλίας;
Την ημερίδα μας θα απασχολήσουν οι εξής άξονες:
• Γιατί πρέπει να διδάξω το Ολοκαύτωμα;
• Τι πρέπει να διδάξω σχετικά με το Ολοκαύτωμα;
• Πώς πρέπει να το διδάξω;
Η ημερίδα απευθύνεται σε εν ενεργεία εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά και σε όσους έχουν έντονες ανησυχίες γύρω από το συγκεκριμένο θέμα. Οι συμμετέχοντες θα φύγουν με ιδέες και τρόπους για το πώς μπορούν να ενθαρρύνουν τους μαθητές τους να προβληματιστούν πάνω στα ηθικά και πνευματικά ζητήματα που θέτουν τα γεγονότα του Ολοκαυτώματος, και πώς αυτά εφαρμόζονται στον σύγχρονο κόσμο.
Πού: Στον ΠΟΛΥΧΩΡΟ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ (Ιπποκράτους 118, Αθήνα)
Πότε: Τετάρτη, 24 Σεπτεμβρίου 2014, 19:00-21:00
Εισηγητές: Μαρία Ρεπούση, Καθηγήτρια Ιστορίας και Ιστορικής Εκπαίδευσης στο ΑΠΘ-βουλευτής Α΄ Πειραιά της ΔΗΜΑΡ, Ευαγγελία Κουνέλη, Διδάκτωρ Διδακτικής της Ιστορίας-Σχολική Σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης,Βασιλική Σακκά, Σχολική Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Βασίλης Λουλές, σκηνοθέτης.
Θα προβληθούν αποσπάσματα του πολυβραβευμένου ντοκιμαντέρ Φιλιά εις τα παιδιά του Βασίλη Λουλέ.
Παρεμβαίνει και συντονίζει η συγγραφέας και κριτικός παιδικής λογοτεχνίας Μαρίζα Ντεκάστρο.
Αντί εισιτηρίου απαιτείται κατά την προσέλευση των συμμετεχόντων η αγορά του βιβλίου Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα (λιανική τιμή: 9,90 €, εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ).
Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΟΣ
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
ΘΑ ΤΗΡΗΘΕΙ ΣΕΙΡΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
ΘΑ ΤΗΡΗΘΕΙ ΣΕΙΡΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ
Όσοι ενδιαφέρεστε να παρακολουθήσετε, δηλώστε συμμετοχή στο e-mail: polychoros@metaixmio.gr, σημειώνοντας τα προσωπικά σας στοιχεία (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνα επικοινωνίας, e-mail, επάγγελμα και ειδικότητα) και την ένδειξη ΕΠΙΘΥΜΩ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΩ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ). Όσοι ειδοποιηθούν ηλεκτρονικά για τη συμμετοχή τους θα πρέπει να μας επιβεβαιώσουν την κράτηση της θέσης έως την ημερομηνία που θα τους ανακοινωθεί. Στο τέλος της ημερίδας θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης στους εκπαιδευτικούς, εφόσον ζητηθεί κατά τη δήλωση συμμετοχής.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ "Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα"
Ξημέρωμα 28ης Οκτωβρίου 1940. Η Ρεβέκκα, μια νεαρή εβραιοπούλα, χάνει την πρώτη μέρα του πολέμου, εξαιτίας μιας αμυγδαλίτιδας, και παίρνει μια σημαντική απόφαση: να είναι παρούσα σε όλες τις μεγάλες στιγμές που έρχονται. Την εφηβεία της σημαδεύουν γεγονότα συνταρακτικά: διώξεις και φυλακίσεις, μα και πράξεις αντίστασης. Συνθήματα, διαδηλώσεις, φιλίες και προδοσίες, νεανικά χτυποκάρδια, όνειρα και επώδυνοι αποχωρισμοί.
Τα πρόσωπα που κινούνται γύρω από την ηρωίδα, η τραγική Ελένη-Εσθήρ, ο ξεπεσμένος γαιοκτήμονας Χριστόφορος, ο ιδεαλιστής Αντρίκος, ο δωσίλογος Εμμανουήλ, ο καπετάν Κόζιακας, ο τρυφερός και ταλαντούχος Κωνσταντίνος και πολλοί άλλοι, ζωντανεύουν την πιο σκληρή και συνάμα ηρωική εποχή της νεότερης ιστορίας μας, φέρνοντας στο προσκήνιο γεγονότα άγνωστα σε πολλούς.
Ένα βιβλίο μυθοπλασίας που διατρέχει την Κατοχή, περιγράφοντας ταυτόχρονα το εσωτερικό ταξίδι της ηρωίδας προς την ενηλικίωση. Ένα βιβλίο που με την πλοκή του θα συναρπάσει και με την αλήθεια του θα συγκινήσει όχι μόνο τα παιδιά αλλά και τους ενήλικους αναγνώστες.
Θα βρείτε ΕΔΩ εκπαιδευτικό υλικό για το βιβλίο για την καλύτερη αξιοποίησή του στην τάξη.
ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Συνήθως το μάθημα της ιστορίας στο σχολείο δεν είναι ιδιαίτερα συμπαθητικό. Όμως διαβάζοντας την Μπαλάντα για τη Ρεβέκκα απόκτησα με ευχάριστο τρόπο γνώσεις για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μου δόθηκαν ερεθίσματα να αναζητήσω πληροφορίες για τις διώξεις των Εβραίων από τους Ναζί και το Ολοκαύτωμα.
Κατερίνα Γκότσιου, μαθήτρια της Γ΄ τάξης του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων
Με φόντο τις αναζητήσεις της εφηβείας, η νεαρή εβραιοπούλα ζει την ταραγμένη εποχή με τη διπλή της ταυτότητα και προσπαθεί να επιβιώσει στη λαίλαπα του πολέμου. Ένα συγκινητικό μυθιστόρημα το οποίο αναφέρεται με λεπτότητα σε θέματα που για χρόνια ήταν ταμπού στην Ελλάδα.
Μαρίζα Ντεκάστρο, ΤΑ ΝΕΑ
Η Μαρούλα Κλιάφα συντηρεί μνήμες από ένα καλό, σπαρταριστό και κάποτε σπαρακτικό, εντέλει πιστό στη ζωή νεανικό μυθιστόρημα.
Ελένη Σαραντίτη, www.diastixo.gr
Το εν λόγω μυθιστόρημα είναι γερά στερεωμένο στην πραγματικότητα της τότε εποχής και άρα συνιστά έναν χρήσιμο και ταυτόχρονα «ελκυστικό» οδηγό στα οδυνηρά εκείνα συμβάντα. Η Μαρούλα Κλιάφα, παλαιά γνώριμη και βραβευμένη συγγραφέας, παραδίδει ένα αναγκαίο για τους σημερινούς νέους βιβλίο, ευρισκόμενη στην «προνομιακή» θέση, αφενός να έχει ζήσει η ίδια την Κατοχή στη Θεσσαλία, και αφετέρου να έχει μελετήσει, με αφορμή και το παρόν βιβλίο, τις ιστορικές πηγές και μαρτυρίες αλλά και την ιουδαϊκή κουλτούρα. «Τίποτα καλό δεν βγαίνει χωρίς παίδεμα».
Σταυρούλα Γ. Τσούπρου, Η ΑΥΓΗ
Πηγή: tvxs.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου